Praca pilota samolotowego to bez wątpienia prestiż, wysokie zarobki, możliwość zwiedzania całego świata, a także cudowne widoki z biura, czyli z fotela pilota. Niestety, to również wysokie koszty wielu szkoleń, jakie trzeba przejść, by koniec końców wspiąć się na najwyższy poziom i by móc latać samolotami rejsowymi. To również setki godzin nauki, nieunormowany tryb pracy i życia. Mimo to chętnych na zostanie zawodowym pilotem nie brakuje, a jest ich nawet coraz więcej. Jak zatem przejść całą drogą, szczebel po szczeblu wspinając się na sam szczyt? Postaramy się Wam to wyjaśnić omawiając trzy podstawowe licencje, które stają nam na drodze.
Na początek PPL(A) – Private Pilot Licence (Aircraft)
Licencja PPL, którą musimy mieć, by móc zdobywać kolejne certyfikaty. Jest to licencja turystyczna, która umożliwia nam latanie rekreacyjne w dobrych warunkach atmosferycznych. Co więcej nie możemy zarobkowo przewozić pasażerów, choć z drugiej strony nie ma też limitu jeśli chodzi o liczbę osób na pokładzie. Zdając dodatkowy egzamin językowy, jesteśmy również uprawnieni do lotów poza granice Polski.
Szkolenie PPL(A) składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Ta pierwsza to 100 godzin szkoleń, które podzielone są na naukę zdalną (e-learning) oraz naukę podczas wykładów stacjonarnych. Część praktyczna to z kolei 45 godzin nalotu, z czego część odbywa się na symulatorze lotów. Całość kończy się oczywiście egzaminem. Koszt licencji PPL(A) to mniej więcej 25-35 tysięcy złotych.
Następnie przechodzimy do licencji CPL(A)
Licencja CPL(A), czyli Commercial Pilot Licence (Aircraft) jest licencją pilota zawodowego, dzięki której możemy co prawda pilotować samoloty zarobkowo, ale tylko takie do maksymalnej masy 5,7 tony oraz zabierające maksymalnie dziewięciu pasażerów. Co za tym idzie, pilot posiadający licencję CPL(A) nie może zostać dowódcą, czyli kapitanem samolotu o większej liczbie miejsc i większej masie. Nie oznacza to jednak, że nie może zostać zatrudnionym przez linię lotniczą i wyrabiać godziny nalotu, ponieważ z powodzeniem może być pierwszym oficerem, czyli tzw. drugim pilotem – w praktyce oznacza to, że na przemian z kapitanem może pilotować nawet ogromne airbusy czy boeingi. Żeby uzyskać licencję CPL(A) musimy również ukończyć kurs teoretyczny i praktyczny. Część teoretyczna składa się ze 120 godzin wykładów i 530 godzin nauki własnej, z kolei część praktyczna to nalot co najmniej 200 godzin.
Na koniec czas na licencję ATPL
Jest to już najwyższy możliwy stopień, który pozwala nam zostać pilotem zawodowym. Licencja Airline Transport Pilot Licence daje nam możliwość sterowania samolotami o masie większej aniżeli 5,7 tony i zabierającymi więcej niż dziewięciu pasażerów. Ponadto dzięki tej licencji możemy pilotować samoloty pasażerskie. Ten typ licencji zdobywamy po ukończeniu poprzednich szkoleń, jednakże jest ona zamrożona. Odmrażamy ją dopiero po wylataniu 1500 godzin, z czego minimum 300 to godziny IR(A), a 200 w załodze wieloosobowej.
Nowe opinie